1a december

Well, såhär sent på kvällen när allting är mörkt och stjärnorna glimma i skyn, DÅ kan man få aningens julkänsla. När man i bilen hem, samtidigt som fisljummen vind får håret att fladdra och fara, blåser in från öppna bilrutan och åker förbi extreema hus, skrudade ifrån topp till tå med blinkande lampor, Santa Claus gubbar och gudvetvad. DÅ kan man också få aningens julkänsla. Thats it.

Förra veckan hade Mica och Martin skolavslutning och jag och Amanda skulle vara goda systrar och överraska dem med tårta. Det blev en maräng-sockerkaks-hallontårta. Jajuste, den mest somriga tårtan som finns. Alltså, det kändes megabra, ända tills det slog mig att det faktiskt var en vecka till december equals - nalkande juletid!

Hur desperat vi än försöker få till den där julförnimmelsen; spelar julmusik morgon till kväll (skön julskiva tipsad av amanda här), nynnar julsånger på jobbet, bakar julgodis i alla dess former, kollar på Mysteriet på Greveholm prick 7.15 på morgnarna (ni hör ju, det låter ganska desperat), så GÅR DET INTE. Det är trettio grader varmt, jag skulle aldrig för mitt liv sätta på mig en mysig tjocktröja, papegojor och kookaburror väcker mig om morgnarna, julpyntet i entrén till jobbet känns mest malplacerat, jag cyklar i shorts till och från jobbet, solen ger fräknar på fem minuter, julkolorna vi försöker oss på, stelnar aldrig pga luftfuktigheten och på bbq:n grillas skaldjur. Det är helt enkelt inte menat med jul här på andra sidan. Hihi, om ni läser detta som om att jag är bitter, då misstar ni er helt. Det är SÅ fantastiskt! Men jag tror att jag skulle kunna njuta&tain så mycket mer av det här, för på något sätt saknar jag också verkligen vit-sverige och vit-jul! Jag har inte haft en sådan ordentligt på två år. Oj vad det här kan låta bortskämt och missuppfattas. Det jag menar är bara att jag verkligen, av att vara borta så himla länge ifrån Svearike, faktiskt verkligenverkligen lärt mig uppskatta det! Även om Australien är betydligt mycket mer likt Sverige än Kenya, så är det fortfarande annorlunda på måånga vis.

Snö som letar sig in över skokanten och gör sockorna blöta, elektriskt hår till följd av mössan eller natt hela dygnet känns lixom inte längre såå ovälkommet.

FredUt. /my


Kommentarer
Postat av: Nanny

Idag är det minst 15 grader kallt.

2010-12-01 @ 19:01:56
Postat av: morfar.

70 cm snö blåst och -8. Faktiskt ganska häftigt. För att få bort all snön har jag en mer än 2 meter snöhög på tomten. Nu lite skottning sedan lax till lunch och sen tv med skidskytte....

2010-12-03 @ 12:29:39
Postat av: morfar.

2010-12-03 @ 12:31:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0