nyår, sydney, melbourne

Rockhampton ligger under ytan. Bokstavligt. Dock drabbas inte vi. Jag for dagarna innan nyår och resterande delarna av familjenmi tog sista planet ut, innan flygplatsen stängdes ner.

Nyåret spenderades i Sydney. 6 personer var vi som kallade en van för hem under en vecka. Trångt och dant var det men fullt överkomligt. Vi bodde i utkanten av Sydney i Freshwater beach, nära Manly. Varje dag tog vi färjan in till Sydney. Vackravackra Sydney, med världens coolaste byggnad (THE operahus), grym kollektivtrafik (faktiskt, lätt och praktisk) och välplanerade och omskötta hus och gator. Jag träffade min vän Shari, från belgien, som jag lärde känna på flygresan ner till Australien i september och även Melinda från Nypan. Fint som snus var det.

Själva nyårsdagen satt vi på en klippa med utsikt över Harbour bridge, lite operahus och Sydneys skyline. En snubbe vi träffat kvällen innan på färjan anslöt med sina vänner och några fler därtill. På berget under stjärnklar himmel satt vi alla och picnic:ade, drack och hade det najs. Fyrverkeriet var grymt. Världens bästa/största för att vara mer korrekt.

Jag skiljdes åt med de andra för två dagar sedan, styrde kosan mot Melbourne och min familj. Vi bodde på ett guesthouse ägt av Stan, en Aussie som bott 3 år i Stockholm och var stamkund på IKEA.

Jag har hunnit fylla 19 år. Det var en fin dag. Vi strosade längs gator och gränder i Melbournes innerstad. Fantastiska gator och hus, med vintage butiker, retro cd/lp-shops, caféer med själ, genuina bookstores och fingrejer. Vi åt middag på en fantastisk veggie resturang/bar. Jag älskar Melbourne. Kort och gott.

Nu är vi lite utanför, i staden Torquey. Här ska vi vara i några dagar. Sedan åker de andra hem till Rockhampton (om några veckor även hem till Svea). Jag, jag chillar vidare till NZ om en vecka. Där ska jag göra tuffa grejer är tanken.

Gott nytt år och god fortsättning alla kära! Puss My

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0